Peti islamski šart
S obzirom da se svake godine mnogo govori i piše o hadždžu i, obicno, ponavljaju iste ili gotovo iste stvari, cilj ovog priloga je osvrt na suštinske (nutarnje) poruke hadždža, koje predstavljaju njegovu suštinu, kako bi svaki naš hadžija bio u mogucnosti da o njima vodi racuna prilikom obavljanja ovogodišnjeg hadždža.
Najvecu riznicu iz navedenog podrucja predstavlja poznato djelo “Ihja’ ulumi-d-din', od Ebu Hamida El-Gazalija koje je naucno sižirao Seid Hava pod nazivom 'El-mustahlas fi tezbijjeti benfus'. U tom sižeu, kada govori o porukama hadža, Seid Hava posebno istice da je veoma važno je da svako onaj ko je odlucio da krene na hadždž obrati pažnju na sljedece:
Svaki ko polazi da obavi hadždž treba da je svjestan da pristupa izvršenju jednog od temelja islama i da je njegov cilj postizanje Allahovog, dž.š, zadovoljstva. Poslanik, s.a.v.s, kaže: 'Ne postoji druga nagrada za primljen hadždž izuzev Dženneta.” U drugom hadisu stoji: “Ko obavi hadždž i pri tome ne ucini nikakvo loše djelo vraca se cist od grijeha kao kada ga je majka rodila.” S obzirom da je nemoguce Allahovo, dž.š, zadovoljstvo postici izuzev sustezanjem od prohtjeva i naslada, Allah, dž.š, nas putem hadžddža uci kako treba da u svakom koraku svoga života budemo potpuno predani Njemu i Njegovim naredbama, makar one ponekad izgledale nelogicne. Tako se, mnogima, pojedini obredi hadždža cine nelogicnim, ali ih vjernici srcano prihvataju i time iskazuju svoju pokornost Allahu, dž.š, potvrdujuci da je Allahova rijec iznad naše logike.
Želja
Nakon što shvati znacaj i važnost hadždža, u iskrenom vjerniku javlja se velika želja de se nade na tim mjestima i upiše u džemat onih koji su obavili i taj islamski šart. Iskrena želja, svakako, rezultira cvrstom odlukom da bude i izvršena.
Cvrsta odluka
Buduci hadžija mora biti svjestan da svojim opredjeljenjem za odlazak na hadždž donosi odluku da ce ostaviti svoju porodicu i rodni kraj, ostaviti razne ugodaje i pogodnosti na koje je navikao i krenuti u posjetu Allahovoj, dž.š, kuci u Mekki. Treba biti svjestan velicine te kuce i njenog Gospodara. Treba biti svjestan odluke na veoma znacajan i rizican korak. Jer, onaj ko želi postici mnogo, mora mnogo i žrtvovati. Allah, dž.š, kaže: “A onome ko napusti svoj rodni kraj radi Allaha i Poslanika Njegova, pa ga stigne smrt, nagrada od Allaha njemu je sigurna. – A Allah mnogo prašta i milostiv je.” (“En-Nisa”, 100)
Rješavanje (eventualnih) sporova
Buduci hadždžija dužan je da se pokaje od svih grijeha koje je cinio, jer svaki grijeh predstavlja jednog njegovog protivnika u sporu koji ga hvata za jaku govoreci mu: Gdje si se zaputio? Zar si krenuo prema kuci Gospodara svih svjetova, a radiš suprotno Njegovim naredenjima ovdje kod svoje kuce? Zar te nije stid da se uputiš ka Njemu tako grješan pa da te vrati i ne primi tvoj ibadet? Ako istinski želiš da tvoj hadždž bude primljen, onda izvrši Njegove naredbe, oduži se Njegovim robovima i iskreno, od svakog grijeha Njemu se pokaj! Zaboravi ono što je bilo i iskreno se predaj Njemu i okreni svoje srce prema Njegovoj kuci kao što to ciniš javno sa svojim tijelom. Ukoliko tako ne postupiš, znaj da od svog hadždža neceš imati ništa drugo osim umora i nervoze, da bi na karaju bio potpuno odbacen.
Imetak
Buduci hadžija dužan je da se potrudi da imetak koji ce utrošiti na tom putu bude iskljucivo na halal nacin stecen. Kada razmišlja o tome koliko mu je imetka potrebno da bi se mogao hairli vratiti s tog put, neka se sjeti da je put na ahiret još duži i da ce na njemu vrijediti samo takvaluk (ono što je ucinjeno u ime Allaha, dž.š.), a da ce sve ostalo izgubiti svoju vrijednost. Kao što nije u stanju na taj put sa sobom ponijeti hranu koja ne može dugo trajati kao što su friške hurme koje se brzo pokvare. Neka dobro pazi na djela koja cini. To je jedini kapital koji ce ponijeti na ahiret. Neka pazi da ga ne ostave prilikom smrti, zato što ih je natrunio licemjerstvom ili drugim propustom.
Jahalica
Neka Allahu, dž.š, iskreno zahvali na prevoznim sredstvima koje mu je poslušnim ucinio i neka se tada sjeti (prevoznog) sredstva koje ce ga prenijeti sa ovoga svijeta na buduci. Put na hadždž dosta slici putu na ahiret. Isto kao što za put na hadždž bira što bolje sredstvo, iako nije siguran da li ce uopce na taj put krenuti, neka dobro razmisli je li se dobro pripremio za put na ahiret koji ce biti u obicnom tabutu, a za koji je siguran da ce se desiti. Kako, dakle, može da se toliko sprema na put koji je neizvjestan, a zanemaruje pripremu za put koji je potpuno izvjestan.
Kupovina ihrama
Kada bude kupovao ihrame, neka se sjeti cefina i momenta kada ce ga u njih umotati. On ce, kada pride do odredenog rastojanja od Kabe, obuci gornji i donji ihram, iako ni tada nije potpuno siguran da ce do nje stici. Istovremeno, siguran je da ce umotan u bijele cefine sresti svoga Gospodara. Covjek ide u susret Allahovoj, dž.š, kuci u posebnoj odjeci koja se razlikuje od njegove uobicajene. Isto tako ce Allaha, dž.š, sresti na buducem svijetu u odjeci koja je razlicita od ovodunjalucke odjece. I jedna i druga su veoma slicne.
Telbija
Kada hadžija na mikatu obuce ihrame i izgovori telbijju (lebbejkellahum-me lebbejk), neka bude svjestan da se odaziva Allahovom, dž.š, pozivu nadajuci se da ce biti primljen kod Allaha, istovremeno se bojeci da ne bude odbijen. Sufjan b. Ujejne je Rekao: “Ali b. Husejn, r.a, krenuo je na hadždž. Kada se uspravio na svojoj jahalici, naglo je preblijedio i zadrhtao, toliko jako da nije bio u stanju izgovoriti telbiju. Neko ga je upitao zašto ne izgovara telbiju, pa je odgovorio: “Bojim se da mi se ne odgovori: “Niti si se odazvao, niti ceš sretan biti.”
Kada bude dizao svoj glas uceci telbiju neka se sjeti odziva na Allahov, dž.š, poziv: “Pozovi ljude na hadždž!” (“El-Hadždž”, 27) Zatim poziva svih stvorenja putem puhanja u sur i njihovog ustajanja iz kaburova i pristupanja Obracunu pred Svevišnjim Allahom, kada ce biti razdvojeni u dvije grupe: oni koji su primljeni i s kojima je Allah zadovoljan i oni koji su propali i odbaceni s kojima Allah, dž.š, nije zadovoljan.
Prvi pogled na Kabu
Prilikom prvog pogleda na Kabu treba osjetiti velicinu Kabe u svom srcu, kao da gleda u njenog Gospodara. Nadati se da ce ga Allah, dž.š, opskrbiti gledanjem u Njegovo lice, kao što ga je pocastio gledanjem u Njegovu kucu. Zatim se zahvaliti Allahu, dž.š, što mu je omogucio da dode do tog stepena i da se nade u grupi Njegovih hodocasnika. Tada se sjeti prevelike želje svih ljudi na Sudnjem danu za ulaskom u Džennet i njihove podjele na dvije grupe. Isto tako ce se i hadžije podijeliti: na one ciji je hadždž primljen i one ciji je hadždž odbijen.
Ne zaboravi da se prilikom svakog koraka na hadždžu sjetiš ahireta i ahiretskih prizora, jer svaki cin hadždža posjeca na njemu slican na buducem svijetu.
Tavaf oko Kabe
Znaj da je tavaf ibadet, baš kao i namaz. Zato, srcem osjeti Allahovu, dž.š, velicinu, nadu u Njegovu milost, strah od Njegove kazne i ljubav prema Njemu, isto kao u namazu. Znaj da svojim tavafom (kruženjem) oko Kabe liciš na meleke koji u velikom broju kruže oko Arša svoga Gospodara. Nemoj misliti da je dovoljno samo kruženje tvoga tijela oko Kabe, nego je suština u kruženju tvoga srca oko Gospodara Kabe putem zikra i sjecanja na Allahovu. dž.š, moc. Zato tavaf pocinješ i završavaš spominjanjem Allaha dž.š. pozdravljajuci Crni kamen.
Dodirivanje Crnog kamena (El-Hadžeru-l-esveda)
Prilikom dodirivanaja Crnog kamena osjecaj se kao da daješ prisegu Svevišnjem Allahu, dž.š, na pokornost i cvrsto odluci da budeš ustrajan i uporan u izvršenju te zakletve, jer onaj ko nije iskren prilikom davanja prisege zaslužuje srdžbu i kaznu. Ibnu Abbas, r.a, prenosi da je Poslanik, s.a.v.s, rekao: “El-Hadžeru-l-esved je Allahova, dž.š, desnica na Zemlji, kojom se On rukuje sa Svojim stvorenjima isto kao što se covjek rukuje sa svojim bratom.” (Prenosi Hakim i kaže da je hadis sahih)
Prislanjanje uz Kabu i držanje rukama za pokrivac
Neka ti na umu bude, kada se budeš svojim rukama hvatao za pokrivac Kabe, upornost u traženju oprosta od Allaha, dž.š, kao što se onaj koji je prema nekome pogriješio hvata za njegovu odjecu ponizno ga moleci da mu oprosti i da tako izbjegne kaznu, potvrdujudi mu da ga nema ko drugi spasiti sem njega i da nece pustit njegove skute sve dok mu ne oprosti.
Sa’j izmedu Safe i Merve u dvorištu Kabe
Sa’j izmedu Safe i Merve podsjeca na zabrinuto hodanje i trcanje roba ispred kuce njegovog vlasnika izražavajuci tako spremnost da ga posluša u svemu, ocekujuci od njega blagonaklonost. Isto tako, treba se sjetiti kretanja zabrinutog covjeka na Sudnjem danu izmedu dva tasa vage, dok sa zebnjom i strahom ocekuje koji od njih ce prevagnuti.
Stajanje na Arefatu
Kad vidiš mahšer ljudi koji su podijeljeni u grupe što slijede svoje vode i cuješ njihove glasove na razlicitim jezicima, sjeti se stajanja na Sudnjem danu pred Svevišnjim Allahom, dž.š, kada ce svaki ummet slijediti svog poslanika, nadajuci se njegovom šefa’atu, nadajuci se Allahovom oprostu i strahujuci od Njegove kazne. Zato, ispuni svoje srce skrušenošcu i pokornošcu prema Allahu, dž.š, iskreno Ga moleci za oprost. Budi siguran u Allahov oprost, jer nalaziš se na mjestu na kojem Allah, dž.š, najviše prima pokajanja i prašta grijehe, jer jedan od najvecih grijeha je da covjek bude pristan na Arefatu, a smatra da mu Allah nece oprostiti.
Bacanje kamencica
Prilikom bacanja kamencica sjeti Ibrahima, a.s, kome se na tom mjestu ukazao Iblis, pa mu je Allah, dž.š, naredio da ga otjera bacajuci na njega kamenje. Ako tada pomisliš kako je Ibrahim, a.s, imao razloga da kamenjem gada Iblisa koji mu se ukazao, ali tebi se nije ukazao, pa zašto da ti ciniš, znaj da je ta pomisao došla od šejtana i da ju je on ubacio u tvoje srce. Ucinio je to da ti otupi želju za bacanjem kamencica i da ti se pricini da je to radnja od koje nema nikakve koristi, slicna obicnoj igri, te da nema potrebe da to ciniš. Otjeraj ga od sebe tako što ceš još snažnije i energicnije prici cinu bacanja kamencica i tako ubiti svaku nadu šejtana da te zavede. Znaj da ti formalno bacaš kamencice na oznaceno mjesto, ali suštinski gadaš šejtana direktno u njegovo lice i ciniš mu najvecu neprijatnost, upravo time što izvršavaš Allahovo, dž.š, naredenje i Njemu udovoljavaš, bez ikakva licnog interesa, pa cak ako se to (možda) kosi i sa razumom.
Klanje kurbana
Znaj da se cinom klanja kurbana upotpunjuje približavanje Allahu dž.š. i nadaj se da ti Allah, dž.š, za svaki dio kurbana spasi od užarene vatre jedan tvoj dio. Zato, što god je kurban veci i bogatiji i tvoj otkup od Vatre je vredniji.
Molim Allaha, dž.š, da primi sve naše ibadete i sva naša djela, da ukabuli hadždž svih naših hadžija i hadžija muslimana iz cijelog svijeta i da ukabuli njihove dove za pomoc svim ugroženim muslimanima. Amin'.